Een voorbeschouwing op Yuri a Work Out Opera met Club Gewalt

“Soms denk ik ‘O fuck’, maar dan gaan we weer door.”

Een voorbeschouwing op Yuri a Work Out Opera met Club Gewalt

Op het eerste gezicht is het misschien niet de meest logische combinatie: een gevallen sportman en een jong theatercollectief dat aan een hoopvol begin staat van hun carrière. Maar nadat Club Gewalt op Lowlands de Olympische turnoefening van de ‘Lord of the Ring’ zag, was duidelijk dat het tijd was om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: een opera maken over Yuri van Gelder. In september maakt het Rotterdamse collectief kans op de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs. Yuri wordt de tweede voorstelling in samenwerking met de Operadagen Rotterdam.

Het is de dag na Koningsdag, maar aan de gezichten van Suzanne Kipping, Robbert Klein, Annelinde Bruijs, Amir Vahidi, Loulou Hameleers, Gerty van de Perre en Sanna Vrij is daar weinig van te zien. Al vier weken wordt de repetitie iedere ochtend gestart met een workout, vandaar de blakende gezichten, maar vandaag wordt die overgeslagen. Yuri is een sportieve voorstelling die fysiek het nodige vraagt van de spelers en op festivals tot vier keer per dag gespeeld zal worden. Dat trainen is dus bittere noodzaak.

Ultieme ‘workout track’

Robbert Amir en Suzanne componeerde de muziek voor de workout opera. Robbert: “We hebben eigenlijk een ultieme workout track gemaakt: een track die nooit stopt, of terug kan, maar altijd door moet gaan.” Amir vult aan: “Hierdoor dwingt de muziek ons en de andere elementen van de voorstelling in een ritme.” Annelinde: “De muziek is een belangrijk component van de voorstelling. Het is ons ambacht, waar we goed in zijn en wat we het leukste vinden. Maar dat maakt het maakproces soms wat minder flexibel.” Suzanne: “Een scène improviseren op muziek: dat kan bij ons niet. Daarvoor moeten we eerst naar huis om muziek te schrijven, de tekst erop zetten en dat instuderen. Pas daarna kunnen we gaan repeteren en zien wat het doet in combinatie met de bewegingen en de tekst.” Een oefening in geduld is het soms dus ook.

Multitasken

Muziek componeren, een choreografie maken, teksten schrijven: een Club Gewalt-voorstelling maken betekent schaken op verschillende borden. Annelinde: “We vervangen eigenlijk alle facetten van opera met bewegingen, teksten en muziek die resoneren bij ons zelf. Veel internet dus, memes, hiphop. Maar ook de jaren ‘80 hoor je heel duidelijk terug.” Robbert: “We zoeken een manier waarop al die verschillende vormen samen een verhaal kunnen vertellen. We proberen een taal te ontwikkelen die voorbij de psychologie of anekdote gaat, maar die met veel verwijzingen naar populaire cultuur wel degelijk iets probeert te zeggen.” Annelinde: “De thematiek of inhoud van de voorstelling zal dan ook niet een op een het levensverhaal van Yuri van Gelder zijn.” Suzanne: “Eigenlijk ‘misbruiken’ we het verhaal van Yuri om het over bepaalde thema’s te hebben: dat alles nut moet hebben, dat iedereen maar productief moet zijn de hele tijd.”

Zwaargewicht

Speciaal voor dit project werd ‘zwaargewicht’ Mara van Vlijmen gevraagd voor de eindregie. Suzanne lachend: “Ja, we zijn dit keer keihard voor het establishment gegaan.” Loulou: “Er zijn een paar groepen die we volgen en die we heel goed vinden. De Warme Winkel is er daar een van.” Gerty: ”We nemen veel van Mara aan, ze weet wat we zoeken. Het is prettig om met iemand te werken die we kunnen vertrouwen in smaak ook.” Robbert: “Het is goed om met iemand te werken die snapt hoe een collectief werkt.” Annelinde: “In een repetitieproces ziet iedereen zo z’n eigen voorstelling voor zich. We moeten acht koppen dezelfde kant op krijgen. Het is goed om iemand te hebben die dat begeleid.”

En de prijs? “Daar zijn we niet zoveel mee bezig”, zegt Loulou.”Eerst maar eens gewoon deze voorstelling zo goed mogelijk maken.”  Robbert: “Soms denk ik “O fuck”, maar dan gaan we weer door.”

Tickets en info voor Yuri bij Karavaan vind je hier