Karavaan Festival 2018 in de pers

Wat zijn we blij en trots op alle mooie berichten over Karavaan Festival in de landelijke pers. Trouw, Volkskrant, de Telegraaf, NRC, Parool, Scenes, NHD en Theaterkrant, ze waren allemaal op ons festival aanwezig. Lees je mee met een paar mooie en leuke quotes?

Op theatrale bedevaart langs diverse kerken, een bezwerend ritueel bijwonen in de herenclub Sociëteit de Dieu, voorstellingen bezoeken in een ontmantelde chocoladefabriek of een oer-opera bekijken in een weiland tussen de koeien. Het is allemaal mogelijk tijdens festival Karavaan, dat al 25 jaar locatietheater voor jong en oud maakt op bijzondere plekken in en rondom Alkmaar – de Telegraaf

Voor de tweede keer op rij presenteert Festival Karavaan dit jaar de Nieuwe Makersroute: een wandeling van voorstelling naar voorstelling op bijzondere locaties in het centrum van Alkmaar. Het is een uitgelezen kans om kennis te maken met het werk van jonge locatietheatermakers – Theaterkrant

Karavaan knusser door kloppend hartNHD

Aardappelvreters

Aardappelvreters is een geslaagd sprookje met humoristisch acteerwerk en fascinerende muziek’ ★★★★ – De Volkskrant

De voorstelling van locatietheaterfestival Karavaan in en om Alkmaar is een boerenopera vol dilemma’s en vooroordelen. Dat past mooi bij het thema: hoe we ons verhouden tot de veranderende omgeving’
 – Theaterkrant

De slagwerkers zijn erg fijn om te zien en te horen. Er wordt inventief gemusiceerd, fijn geacteerd en de fraaie zang is meestal ook goed te verstaan. De locatie is prachtig en Aardappelvreters kent vele mooie beelden – Scenes

Aardappelvreters is het soort theater dat tegenwoordig een enorme aantrekkingskracht heeft op een publiek dat doorgaans niet de deur van de schouwburg platloopt voor toneelvoorstellingen. Dat publiek komt voor een voorstelling over het leven bij hen om de hoek, voor een voorstelling waar ze zich persoonlijk betrokken bij voelen – Trouw

Er is muzikaal een hoop te beleven in deze experimentele locatietheatervoorstelling. Het inventieven instrumentarium – koebellen, tonnen, melkbussen – en de zeer verrassende composities van David Dramm malen zowel de charme als de keerzijde van het harde boerenleven zeer invoelbaar – Het Parool

Onder het melkwoud

Thomas’ personages komen in blubber van de polder helemaal tot hun recht ★★★★ – De Volkskrant

De Prelude

De voorstelling blinkt uit in indrukwekkende beelden…..De manier waarop De La Quintana en zijn cast steeds geweld, tederheid en lust in elkaar laten overlopen…..is superspannend en maakt van Prelude een intrigerende performance die van begin tot einde boeit – Theaterkrant

Een Vrouw en een Engel

Flarden uit het werk van Toon Tellegen worden versneden met prachtige vechtdans, livemuziek, soundscapes en documentair materiaal – het Parool

De maker beweegt zich net als in haar vorige voorstelling Avé op het grensvlak tussen muziektheater, performance en film: vooral de manier waarop ze ruimtelijkheid creëert door middel van haar filmprojecties maakt indruk – Theaterkrant

Phobo Phobo

Het mooist zijn de spaarzame momenten van tederheid – Het Parool

Ceci n’est pas…

In de binnenstad staat de zeer kritische mensententoonstelling…wegkijken of schouderophalend doorlopen is geen optie – Het Parool

Zweer

Honing ontlokt aan zijn fluit de prachtigste klanken……Je snapt waarom de Japanner zo geroemd wordt om zijn verbeeldingskracht, zijn gave om van kleine bewegingen poëzie te maken. Dat heeft te maken met de aandacht en de concentratie waarmee hij te werk gaat – Theaterkrant

Deep Blue

…waar deze dans om de machine wel in slaagt, is de wildeman in het publiek (m/v, jong/oud) los te maken – Theaterkrant

Met Deep Blue, gespeeld op Festival Karavaan in Alkmaar, is de groep terug bij de muzikale bron, nu in een onderzoek naar de link tussen mens en machine – NRC