Het gloednieuwe Alkmaar Light Festival had 2 en 3 oktober haar vuurdoop. Een verrassende wandelroute langs lichtkunst, live klassieke muziek, videokunst en live performances zorgde voor een afwisselende beleving voor jong & oud. Het festival was voortijdig uitverkocht. Het vindingrijke karakter van het festival creรซerde een buitengewone uitstraling van Alkmaar. Dat - tezamen met de laaiend enthousiaste publieksreacties - vraagt om een tweede editie in 2021.
Zita Pels, gedeputeerde cultuur & erfgoed van sponsor Provincie Noord-Holland opende de eerste editie van het festival.
In de coronaproof opzet kon het festival 2000 bezoekers laten genieten van een bijzonder Alkmaar. Op verschillende plekken langs de route, aan de rand van het park en op de Friesebrug, genoot ook publiek dat geen kaartje had kunnen bemachtigen van een vleugje Alkmaar Light Festival.
โจIn de ludieke coronaproof opzet wandelde publiek op 1,5 meter afstand, met elkaar verbonden door een touw in de hand. De route kende een dynamische opbouw en de combinatie van licht- en videokunst en theater bracht bezoekers in verwondering. In de autovrije gracht Luttik Oudorp lag een grootse fontein die onderdeel was een Venetiaans lichtontwerp. Publiek werd vanaf de monumentale Kuipersbrug toegezongen door een bariton op een schommel. Over het water van de Kooltuin klonken aria’s van een glow-in-the-dark-sopraan in een fonkelend lichtspel. In een donker steegje werd publiek verrast door magische lichtgevende wezens die door poppenspelers werden bewogen.
Victoriepark vol moderne videokunst
Het Victoriepark was omgetoverd door een divers werk van theatermakers en licht- en videokunstenaars. Hippe videomapping op paspoppen, performances met soundscapes, een betoverd verlicht Victorientje, vuurspuwer en grote lichtobjecten bewoonden het park. Op het IJkgebouw was een speciaal videokunstwerk te zien, geรฏnspireerd op alle functies uit heden en verleden.
Het festival is een cocreatie van Karavaan, Lions Alkmaar, IHMS (International Holland Music Sessions) en de 50ste verjaardag vierende ‘Hart van Alkmaar’ en wordt gesponsord door Provincie Noord-Holland, MTS Audiovisueel en ’t Hekeltje en mede mogelijk gemaakt door het Victoriefonds, Alkmaar Maakt het! en Gemeente Alkmaar.