Achter de schermen van Driehuizen

Foto: Jan Jong

NHD, 21-08-2020, Marjolein Elfring - Achter de schermen van Driehuizen
Je parkeert je auto daar waar de polder even ophoudt en loopt over de brug de ’ansichtkaart’ Driehuizen in. En voor één keer krijg je niet alleen de bekende authentieke groen-witte geveltjes langs het smalle straatje te zien, maar ook wat er achter die nostalgische schermen schuilgaat.
Het stond al heel lang op zijn verlanglijst: ’De Kersentuin’ van zijn grote idool Anton Tsjechov als locatietheatervoorstelling in zijn voormalige woonplaats Driehuizen. Voor regisseur/acteur en Victoriefonds Oeuvreprijswinnaar Hans Man in ’t Veld wordt deze droom volgende week werkelijkheid met de Karavaanvoorstelling ’Onze Kersentuin’, die zich afspeelt in het polderdorpje.


Het ’ansichtkaartdorpje’ Driehuizen.
Tot hij twee jaar geleden met zijn partner Jan van Galen naar Bergen aan Zee verhuisde -’tot dan toe onze favoriete strandbestemming’- woonde Hans Man in ’t Veld 36 jaar in Driehuizen, zijn ’lievelingsdorp’. Hij kent er dan ook iedereen. ,,’Waar is Hans?’, vragen we geregeld tijdens de repetities’’, vertelt actrice Lusanne Arts lachend. ,,Hans staat dan weer een praatje te maken met iemand van het dorp of is ergens een kop koffie aan het drinken.’’

Tribune
Man in ’t Veld en Arts hebben even plaatsgenomen op een paar stoeltjes in een grote oude schuur aan de Visweg. Op het achtergelegen erf is de tribune voor de voorstelling al opgebouwd. Veel groter dan gebruikelijk bij Karavaan, om te zorgen dat het publiek op corona-afstand van elkaar kan zitten.

Het betonnen erf met grote in lichtgroen plastic verpakte hooibalen en de voormalige koeienschuur die nu in gebruik is voor opslag vormen de bouwplaats, waar vakantiewoningen moeten verrijzen. Want ook in de bewerking van Marlies Bosmans blijft het verhaal van Tsjechovs klassieker overeind. Het draait allemaal om het landgoed met de omliggende kersentuin van de aristocratische familie Ranevskaja. Dochter Anja haalt moeder Ljoebov -de rol van Lusanne Arts- terug uit Parijs omdat de familie diep in de schulden is beland. De enige oplossing lijkt het bouwen van vakantiewoningen op de plek van de kersentuin. Maar die hoort van oudsher bij het landgoed, bij de familie, die willen ze niet zomaar opgeven.

Boetje
Ook voor de kersentuin zelf is in Driehuizen een plek gevonden: een veldje met karakteristieke boom en houten boetje achter een oude veeschuur waar het publiek, zoals dat alleen kan bij locatietheater, dwars doorheen moet lopen. Alles ademt hier nostalgie.

Voor het eerste bedrijf stapt Arts in een bootje. Zo komt Ljoebov vanuit Parijs terug naar de kersentuin. Op de achtergrond luidt straks de kerkklok. ,,We hebben toestemming gekregen de klok te gebruiken’’, vertelt Man in ’t Veld. ,,Ik was enorm verrast door alle medewerking die we van het dorp kregen. We zijn tevoren met de bewoners gaan praten, zijn zelfs naar de nieuwjaarsreceptie gegaan om over onze plannen te vertellen. Bijna alles wat we wilden, kon ook. Ze boden ons zelfs slaapplaatsen aan, echt geweldig. Dat is het lekkere van een dorp. Maar aan de andere kant geven wij, door in hun achtertuin te spelen, ook het geheim van het dorp prijs; we laten alle schoonheid zien.’’

Studieproject
Schoonheid die hij zelf door en door kent, en waarvan hij al jaren zeker wist dat hij die wilde gebruiken voor ’zijn’ kersentuin. Een stuk dat hij niet eerder uitvoerde, hij gebruikte het alleen ooit als studieproject in de lessen die hij geeft aan de toneelschool. Het is dan ook geen voorstelling die je zomaar even speelt. ,,Het is een heel groot stuk’’, vertelt hij. ,,Als alle rollen bezet zijn, heb je zestien personages. Wij doen het met tien acteurs en acht aspirant-acteurs, dat zijn jongeren die bij Artiance in Alkmaar spelen of hebben gespeeld. Daar repeteren we ook nog apart mee. Eigenlijk is het niet te doen’’, voegt hij lachend toe.

Het wordt zijn laatste grote locatietheatervoorstelling, zegt hij stellig. ,,Want dit is wel heel zwaar.’’ ,,Tot wij weer iets leuks verzinnen, natuurlijk’’, zegt Arts. ,,Wedden dat je dan weer gewoon meedoet?!?’’ Ze doelt op het initiatief dat zij samen met Bosmans nam om de Kersentuin op te pakken, een initiatief waar Man in ’t Veld meteen op aanhaakte.

Zelf neemt hij de regie ter hand, samen met regisseur Guido Kleene, die speciaal voor deze voorstelling vanuit Oeganda, waar hij woont, naar Nederland is afgereisd. Man in ’t Veld werkt graag met jonge regisseurs en acteurs samen, net als met jonge acteurs.

Oude bediende
Hoewel Man in ’t Veld geen ’speelbeest’ is, kon hij het bij deze voorstelling niet laten toch een rol te vervullen; die van de oude bediende. ,,Ik heb weinig tekst, maar ben wel steeds aanwezig.’’

Met muziek, zang en omgeving is een eigen draai aan de klassieker gegeven. Bovendien is een gastrol in het leven geroepen voor acteur Kenneth Herdigein (bekend van onder meer ’Mandela’). ,,Hij speelt een voorbijganger’’, vertelt Man in ’t Veld. ,,Kenners van Tsjechov zullen verrast zijn.’’ Toch probeert de cast wel trouw te blijven aan Tsjechovs oorspronkelijke stuk. ,,Hij heeft het zelf ooit geschreven als komedie, niet als het drama dat het uiteindelijk werd. Ik hoop dat wij de komedie een beetje terug weten te brengen.’’ Met pretoogjes voegt hij lachend toe: ,,Zoals Tsjechov het bedoelt heeft.’’

Drie ’Eerstelingen’ in première bij Karavaan
’Onze Kersentuin’, waarin Hans Man in ’t Veld het publiek aan de hand neemt door zijn lievelingsdorp Driehuzien, maakt deel uit van de serie ’Eerstelingen’, waarmee Karavaan het afgelaste jaarlijkse festival een klein beetje inhaalt.
>br>
Deze ’Eerstelingen’ zijn drie voorstellingen die anders hun landelijke première tijdens het festival zouden hebben beleefd. De eerste is ’Landgezelschap’ van Anne Roos Rosa de Carvalho. Zij neemt het publiek vrijdag-, zaterdag- en zondagmiddag mee op een theatrale geluidswandeling door Heiloo. Onderweg horen zij haar verhaal: een zwangere vrouw die midden in coronatijd het drukke stadse leven verruilt voor het platteland. In welk landschap zet zij haar kind neer? Voor deze voorstellingen zijn nog enkele kaarten beschikbaar.

In Driehuizen zijn op 31 augustus en 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12 en 13 september de uitvoeringen van ’De Kersentuin. De voorstellingen op zaterdag 5 en zondag 6 september zijn inmiddels uitverkocht, voor de andere dagen zijn nog wel kaarten verkrijgbaar.

Hekkensluiter is de Karavaanvoorstelling ’Kiem’ met voorstellingen op 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11 en 12 september bij spruitjesteler Van der Burg in Stompetoren. Dit is een zogenoemde ’boerenpeil-voorstelling’, waarmee de huidige boerenproblematiek wordt verbeeld. ‘Kiem’ verhaalt van een jonge boer en een hoogzwangere vrouw die elkaar bij toeval op zijn land ontmoeten en die allebei zijn vastgelopen in een maatschappij waarin geen plaats is voor dat wat afwijkt.

Recent nieuws

Nieuwe plek Karavaan krijgt vorm: Laat 27

Sinds 1 oktober hebben wij de sleutel van ons nieuwe onderkomen aan Laat 27. Een fijne, grote plek met veel mogelijkheden. Tussen alle drukte van Alkmaar Light Festival en de Winterkaravaan door zijn we flink aan het klussen geslagen. Gelukkig hebben we lieve en vooral handige vrijwilligers die ons daarbij helpen. Het is nog niet helemaal af, maar alvast een paar plaatjes van hoe het er nu voor staat. En hopelijk - als corona uit het zicht verdwenen is - kunnen we ook nog een toffe opening organiseren. Tot die tijd: wees welkom om lekker door de etalages te gluren!

Lees verder
Foto: Emil de Jong

Theatermaker Maarten duikt onder bij de monniken

"Het waren zeer bijzondere en inspirerende dagen bij de Sint Adelbert Abdij van Egmond met per dag zes gebedsdiensten, drie maaltijden en duizend indrukken."

Lees verder

Prins Bernhard Cultuurfonds ondersteunt talentontwikkeling Karavaan

Bijzonder blij zijn wij met de toekenning van het Prins Bernhard Cultuurfonds voor ons talentontwikkelingstraject Winterkaravaan! In de 5e editie van de Winterkaravaan geven we 6 makers(collectieven) de kans om onder artistieke en productionele begeleiding een nieuwe voorstelling te maken en te spelen. We vinden dit belangrijk - naast dat het gewoon heel erg leuk is om te doen - juist ook omdat er in deze regio (boven het Noordzeekanaal) geen plekken voor talentontwikkeling zijn voor professionele makers, terwijl het gebied en haar bewoners uitnodigt om kunst een wezenlijke rol te laten spelen. We zijn trots en blij dat het Prins Bernhard Cultuurfonds dat ook belangrijk vindt, dus: Dankjewel!

Lees verder

Volg ons op social media!

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed for this account. New posts will not be retrieved.

Log in as an administrator and view the Instagram Feed settings page for more details.