LITERAIRE KLASSIEKER ALS ADEMBENEMEND MUZIEKTHEATER

Foto: Nichon Glerum

Theaterkrant 9-08-2021, Waarom ontkennen dat je krankzinnig bent als toch niemand je gelooft? Dat je iets met eigen ogen hebt gezien, is toch geen valide argument? De dichter Ivan rest daarom geen andere conclusie dan te berusten in zijn lot wanneer hij in het gesticht de schrijver ontmoet die een ander perspectief op Pontius Pilatus wilde geven. Enkele dagen eerder ontmoette Ivan immers zelf een man die beweerde Pontius Pilatus de hand te hebben geschud.


Het is een van de verhaallijnen in De Meester en Margarita van de Russische schrijver Michail Boelgakov (1891-1940). Deze satirische roman was geruime tijd verboden in de Sovjet-Unie, maar vond al snel zijn weg naar een wereldwijd publiek. Niet in de laatste plaats door ontelbare bewerkingen, uiteenlopend van opera tot ballet, van film en televisie tot cartoon en theater. De beroemdste is ongetwijfeld die van The Rolling Stones, waarvan ‘Sympathy for the devil’ even verleidelijk als sinister begint met ‘Please allow me to introduce myself, I’m a man of wealth and taste’.

In de bewerking van Konvooi (in het talentontwikkelingsprogramma van Orkater) is Bart Sietsema net als Mick Jagger verleidelijk en sinister ineen. Wreed is hij geen moment, gevaarlijk constant. Daarvoor hoeft hij alleen maar in te spelen op de twijfels van de mannen die hij ontmoet. Sietsma geeft ze grijnzend precies het zetje dat ze nodig hebben om elke grip op de werkelijkheid te verliezen. Alleen Margarita (vol vuur gespeeld door Marit Hooijschuur) blijft ondanks alle twijfels geloven in de liefde, al kan zelfs zij de schrijver (de meester uit de titel) niet redden. Victor IJdens maakt de berusting tastbaar, de woede en groeiende wanhoop van Jacob de Groot zijn zeer overtuigend en Jasper van Hofwegen belichaamt de vertwijfeling. Alle spelers wisselen daarbij op bewonderenswaardige wijze soepel van rol als de verschillende verhalenlijnen met elkaar vervlochten raken.

Boelgakov schreef De Meester en Margarita ten tijde van de ‘zuiveringen’ van het Stalin-regime, en de link leggen naar de huidige tijd is een gemakkelijke: ook nu zijn er genoeg mensen die de wereld om zich heen niet meer begrijpen en is een voormalig dansleraar al genoeg om elk realiteitsbesef in rook op te laten gaan. De makers van Konvooi en regisseur Belle van Heerikhuizen kiezen echter niet voor een bewerking dicht op de waan van de dag, maar spelen net als Boelgakov een geraffineerd spel met universele angst en waanzin.

Dat spel spelen zij in een sober decor van Ruben Wijnstok, dat het midden houdt tussen een circuspiste en een martelwerktuig uit sciencefictionfilms, en vooral met muziek. Muziek die werkelijk geen enkele grens kent en gemakkelijk springt van showtune en musical naar duistere industrial en snoeiharde beats. In de handen van Tessa Jackson klinkt Bachs ‘Laß Ihn Kreuzigen!’ en ‘O Haupt voll Blut und Wunden’ pijnlijk en verwrongen, waarbij de vijfstemmige harmonieën indruk maken, net zoals de afwisselend vermakelijke en grimmige choreografie. De stijl- en (muzikale) tijdsprongen zijn hier allerminst effectbejag, maar volkomen in overeenstemming met het literaire meesterwerk en voelen geen moment gekunsteld. Integendeel, ze versterken de surrealistische ervaring, die, in een bijgebouw van het Ketelhuis in Castricum, een krachtig slot krijgt als door een kier een enkele lichtstraal op het speelvlak valt.

Konvooi en Orkater maakten twee jaar geleden al indruk met hun bewerking van de Ilias. Deze De Meester en Margarita is daarvan de overtreffende trap en is adembenemend muziektheater. Dat belooft wat voor de toekomst.

Lees artikel op theaterkrant

Recent nieuws

Foto: Moon Saris

De jubileumeditie van Theaterfestival Grazende Zwaan was één groot zonnig familiefeest op landgoed Kleine Vennep

De vijfde editie van het unieke theaterfestival Grazende Zwaan bracht afgelopen weekend een grote diversiteit aan locatietheater op en om landgoed Kleine Vennep in Nieuw-Vennep. In een coronaproof opzet beleefde hét familiefestival van de Haarlemmermeer een succesvol weekend met ruim 5.500 bezoekers.

Lees verder
Foto: Emil de Jong

Wow wat was Karavaan Festival mooi: een shout-out aan alle partners en sponsors!

We kijken met heel veel plezier en trots terug op een geslaagd en succesvol Karavaan Festival en YES IN MY BACKYARD. Een festival en festivalhart waarbij we met zoveel mensen, clubs en bedrijven mochten samenwerken! Zonder hen hadden wij niet dit niet kunnen doen en dus zetten we ze graag nog één keer in het zonnetje. Een dikke dankjewel en een grote shout-out aan al onze sponsoren en partners!

Lees verder
Foto: Moon Saris

Bejubeld boerendrama ‘Kiem’ strijkt neer op boerderij Kleine Vennep

In deze succesvolle locatietheater-voorstelling wordt de actuele boerenproblematiek verbeeld. ‘Kiem’ is een boerendrama over genetische manipulatie en de maakbaarheid van het leven. De voorstelling maakt een landelijke tournee langs boerderijen en is strijkt 10 t/m 12 september tijdens theaterfestival Grazende Zwaan op landgoed en boerderij Kleine Vennep in Nieuw-Vennep.

Lees verder

Volg ons op social media!