23-01-25 ALKMAAR - Winter Wieringa is een Nederlandse danser en choreograaf. Zijn danscarrière begon in Alkmaar, bij Artiance en Theater De Vest. Inmiddels, ongeveer zestien jaar later, danst Wieringa op podia in New York. Naast het hebben van een internationale danscarrière, wint hij ook nog eens de grootste dansprijs van Nederland en dat met een wel héél bijzonder iemand. Hij vertelt waarom hij vertrok uit Alkmaar en wat de reden is dat hij na 16 jaar terugkwam.
Winter Wieringa begon in De Vest en danst nu op podia in New York
Winter Wieringa’s carrière start zo’n zestien jaar geleden in Alkmaar, bij Artiance en De Vest. Wanneer hij oud genoeg is om naar de middelbare school te gaan, kiest hij ervoor om de muziektheaterklassen te volgen van het Stedelijk Dalton College in Alkmaar. Wieringa woont op dat moment in Ursem, wat betekent dat hij elke dag ongeveer 15 kilometer moest fietsen, door weer en wind. Maar zijn passie voor dansen is zó groot, dat dit geen obstakel voor hem is. Na de middelbare school wordt Alkmaar te klein voor Wieringa. Hij besluit om te verhuizen naar Amsterdam, zodat hij kan studeren aan de Academie voor Theater en Dans. Wat begon met breakdance in Alkmaar, vervormde toen langzaam naar een carrière moderne dans in de hoofdstad.
Goede herinneringen
“Mijn eerste aanraking met dans vond plaats in Alkmaar,” herinnert Wieringa zich. “Ik begon bij een choreograaf Wies Bloemen, bij Artiance of in De Vest. Ik was toen negen of tien jaar. Na een tijdje voelde de stad voor mij niet als een plek voor dansliefhebbers. Rond mijn achttiende vertrok ik toen met de gedachte dat ik nooit zou terugkeren. Ik kreeg namelijk het gevoel dat kunst niet echt een ding was in Alkmaar en dat er weinig georganiseerd werd.”
Maar tijden veranderen, en Wieringa heeft Alkmaar in een nieuw licht gezien. “Nu ik terugkom, besef ik hoeveel goede herinneringen ik hier heb. Het verraste mij hoeveel evenementen er tegenwoordig georganiseerd worden voor en door creatievelingen. Ik heb het idee dat de gemeente nu veel meer doet voor ons en dat vind ik een heel fijn idee. Ik voel mij weer omarmd door de stad.”
Van B-boy tot moderne danser
Wieringa’s dansreis begon als bij breakdancegroep Dentro, een stijl die hem fysiek en mentaal vormde. “Breakdance is hard voor je lichaam en niet bedoeld voor een lange carrière,” legt hij uit. Die intense training heeft echter de basis gelegd voor zijn huidige veelzijdigheid. Vandaag combineert hij klassiek en modern in een unieke stijl, waarin de energie van zijn breakdance-verleden nog altijd voelbaar is. Na de middelbare school vertrekt Wieringa richting Amsterdam om te studeren aan de Academie voor Theater en Dans. Tijdens zijn studie leert hij veel en heeft hij het ontzettend naar zijn zin. “Het zwaarste moment was na de academie, midden in de COVID-periode. Werk vinden was lastig, en de eerste jaren voelden als overleven. Veel dansers haken dan ook af na hun studie. Het neemt namelijk ook je leven een beetje over. Je bent continu bezig met trainen, de choreografie en natuurlijk opletten dat je gezond eet om topfit te blijven. Daar bovenop moet je dan werk vinden in een wereld waar niet veel aanbod is.”
Inmiddels heeft Wieringa op veel verschillende plekken gedanst. Een hoogtepunt in zijn carrière was de uitvoering van Fourth Solo Devil’s Dance in New York, gebaseerd op muziek van Simeon ten Holt. Deze compositie werd opgedragen aan Wieringa, nog voor zijn geboorte. “Het stuk is een ode aan mijn vader (Kees Wieringa) en onze band, maar ook aan de muziek die altijd een rol speelde in mijn leven.”
Erkenning met de Jonge Zwaan
Na jaren van inzet en toewijding aan dansen wordt Wieringa niet alleen beloond met optredens in het buitenland, maar wint hij ook een van de grootste prijzen in de danswereld. In 2024 levert Wieringa namelijk de meest indrukwekkende jeugddansprestatie van Nederland op, voor zijn rol in Hoop van Danstheater Aya. Daarmee krijgt hij de titel ‘Jonge Zwaan’. “Het is een zeldzame eer,” zegt hij. “Zelfs na decennia in het vak is het geen garantie dat je deze prijs wint. Het voelde heel speciaal en bevestigde mijn passie. Dans is geen halve inzet; het vraagt volledige toewijding en liefde. Voor mij zijn werk en hobby één.” Maar het winnen van de prijs is niet het enige bijzondere aan het verhaal van Wieringa. De persoon met wie hij samen werkte aan de productie en choreografie is namelijk Wies Bloemen, zijn docent van 16 jaar geleden uit Alkmaar. “Het feit dat ik deze prijs win met een productie van Wies Bloemen, maakt het nóg specialer.”
Eerste eigen voorstelling
Voor de Winterkaravaan werkte Wieringa aan zijn eerste eigen voorstelling. “Het raamwerk staat, maar er moet nog veel gebeuren,” vertelt hij. “Ik heb zelf de dansers gekozen; één via een auditie en één die ik al lang kende. Samen met een componist en dramaturg bouwen we aan iets bijzonders. Het proces is zwaar, maar ook enorm belonend.” Winter benadrukt dat voor hem dans draait om het publiek. “Je staat niet voor jezelf op het podium; je bent er om een ervaring te delen. Of het nu door een breekbare, intieme momentopname is of door spanning en gevaarlijke bewegingen, het gaat om het prikkelen van emoties. Door muren te laten vallen en jezelf echt te laten zien, ontstaat een diepe connectie met het publiek.”
Advies voor jonge dansers
Aan jongeren in Alkmaar die dromen van een danscarrière geeft Winter belangrijke tips: “Je moet hard werken, fysiek sterk worden en techniek ontwikkelen, maar verlies jezelf niet. Blijf met beide voeten op de grond en omring jezelf met mensen buiten de kunstwereld. Zo blijf je verbonden met de samenleving.”
Winter Wieringa blijft bewijzen dat dans niet alleen een expressievorm is, maar ook een krachtige manier om te verbinden, inspireren en verhalen te vertellen. Zijn terugkeer naar Alkmaar markeert een nieuw hoofdstuk in zijn reis, waarin hij niet alleen zijn stad, maar ook het publiek blijft omarmen.