11-06-25 Paddy Schleidt is queen, hypochonder, angsthaas, kameleon, ‘wel 86 verschillende dingen’. Ze gaat uit in stijlvol rode kleding, maar is ook die student met joggingbroek en knot, die wekenlang dezelfde trui aan heeft. Ze is overigens ook actrice en theatermaker, studeerde in 2022 af aan Codarts en bracht afgelopen pinksterweekend op Festival Karavaan de korte solo Eerlijk en concreet aub!, waarmee ze volgend seizoen in een avondvullende versie op tournee gaat.
In dit voorproefje toont Schleidt zich alvast een vooral muzikaal veelzijdig theatertalent, dat zowel soulvolle songs als mooie, poëtische pianonummers in haar repertoire heeft. Zelfspot heeft ze ook, en de manier waarop ze haar vermeende arrogantie ontmaskert als onzekerheid is een mooie kwaliteit van deze korte montagevoorstelling.
Toch valt er inhoudelijk nog een flinke slag te slaan. In deze collage van korte, losvaste fragmenten kabbelt Schleidt nu nog tamelijk richtingloos van het ene liedje naar de andere korte scène: die zijn persoonlijk ingestoken, maar blijven steevast steken aan de veilige oppervlakte. Van haar dark thoughts krijgen we niet al te veel mee, en de leuke gekte die ze bijvoorbeeld blootlegt in haar fantasie over een stofzuigerstelende buurvrouw, had nog vele malen extremer gemogen.
Dat is voor deze vrolijke en vermakelijke tentjestheaterversie van krap dertig minuten niet het grootste bezwaar, maar een omvangrijkere variant zou zeker baat hebben bij meer diepgang en een ontwikkeling. Schleidt heeft een fijne podiumverschijning die op een prettige manier verre van pleasend is (en dus interessant!), ze boogt op persoonlijk en herkenbaar klein materiaal en een prachtige stem, nu de diepte, de gekte en de grilligheid opzoeken om een glimp te tonen van de kwetsbaarheid die daaronder ligt.
Beeld: Stills uit trailer