11-06-25 Vijf dansers staan met hun gezicht naar het publiek en trekken een setje kleding aan. Ze staan even stil en schuiven dan door om de volgende outfit te passen. Verschillende looks passeren de revue; backpacker, sporter, zakenman, casual en alledaags. Een tastbare metafoor voor alle identiteiten die de huidige dertiger zichzelf aanmeet.
In een verlaten redactiekantoor in Alkmaar, de Letterbak, verzamelen bezoekers van de voorstelling The Big 30 zich in de ontvangstruimte. Op een groot bord op de vloer wagen enkele mensen zich aan het spel Levensweg, waarin zij al worden ingeleid in het thema van de voorstelling. Dan nemen choreografen Maxime Abbenhues en Mees Meeuwsen van Collectief MAMM ons mee een grote ruimte in.
Daar waar vroeger de drukpersen draaiden, ligt nu een grote stapel kleding op de grond met een kring van kussentjes eromheen waarop we plaatsnemen. Begeleid door een indringend soundscape van Tom van Wee komt de berg kleding langzaam in beweging. Er steekt een hand uit, dan een bovenlichaam, om vervolgens een danser te tonen die in gevecht lijkt met zichzelf en alle kleding om zich heen.
In The Big 30 worden we meegevoerd in de ratrace die de dertiger ervaart. Abbenhues en Meeuwsen begeleiden de bezoekers het hele gebouw door. De voorstelling is prachtig geïntegreerd in de locatie. In alle gangen en zalen van het verlaten kantoorpand zijn subtiele verwijzingen naar de voorstelling te vinden. Een hoopje kleding op een trapleuning of een whiteboard met de tekst ‘Turning 30 is like putting a new jacket on. Does yours fit?’
Het is de kracht van locatietheater, waar festival Karavaan om bekend staat. Collectief MAMM maakte al eerder voorstellingen voor het festival en ook dit jaar zijn de jonge makers uitgenodigd om de Letterbak, die eind dit jaar gesloopt zal worden, nog eenmaal tot leven te wekken. Het speelse lichtontwerp van Jasper Kayser doet de verlaten ruimtes goed tot hun recht komen.
Een danser springt in de armen van een ander en wordt vervolgens met kracht weer weggesmeten. Slides, handstands en koprollen wisselen elkaar in rap tempo af. In een spel van intiem acrobatisch partnerwerk vangen de dansers elkaar op en duwen elkaar met veel kracht weer weg. Hoe onderhoud je vriendschap, terwijl je concurrenten bent in een race to the bottom?
Dertig; de leeftijd waarop alles tegelijk op je af komt. Carrière moeten maken, kinderen krijgen of nog uitstellen, willen reizen en een huishouden moeten onderhouden. Een fase waarin je het gevoel hebt dat op alle fronten perfectie van je wordt verwacht. Tuimelend over tafels en bureaustoelen maken de dansers voelbaar hoe vermoeiend dit eigenlijk is en zetten met een knipoog vraagtekens bij hoe wij hier als maatschappij mee omgaan.