Theaterkrant: EEN INTIEME ZOEKTOCHT NAAR VRIJHEID IN SOBREMESA

Marlies Ruigrok - Scenebeeld van Sobremesa
Moon Saris

25-05-24 In een witte tent staat een mand citroenen op de grond, er hangt witte was aan een lijntje en er staat een kooi met een klein blauwrood vogeltje. Middenin de ruimte staat een grote tafel, waaraan de bezoekers plaatsnemen. Het blauwe tafellaken is verbonden met de jurk van een vrouw, die haar tafelgenoten indringend aankijkt, terwijl ze hen met haar diepe stem en exotische klanken beroert.


Het is de setting van Sobremesa, door Marlies Ruigrok gecreëerd voor Festival Karavaan. Op het verregende festivalterrein van Yes In My Backyard nodigt de theatermaker de bezoekers uit bij haar aan tafel. 

Vol passie vertelt zij over de traditie van de sobremesa, het uitgebreid natafelen zonder enig besef van tijd, dat in de Latijnse cultuur een centrale plek inneemt. Met de tafel als middelpunt vraagt zij de bezoekers in intieme setting om met haar in gesprek te gaan over politiek en de liefde en ontlokt zij hen de nodige ontboezemingen. 

Tussendoor trakteert zij het publiek op anekdotes uit haar eigen leven. Zo vertelt ze over de keer dat zij middenin een relatiecrisis een lief berichtje van haar vriend kreeg met de boodschap dat er eendjes geboren waren bij de brug naast hun huis. Vol overgave zet ze ‘Se nos rompió el amor’ in. Kan je zoveel van iemand houden dat je hem durft los te laten?

In regie van Ruut Weissman en onder begeleiding van drummer Arend Niks en gitarist Andreas Suntrop, weet zij met haar stem en passie een Zuid-Amerikaans familiediner tot leven te wekken. De Spaanse gitaarklanken, rock en meeslepende ritmes doen haar stem, die soms flink kan uithalen, goed uit de verf komen.

Sobremesa is een persoonlijke zoektocht naar vrijheid en echte liefde. Het is een gevecht tegen Ruigroks streng katholieke opvoeding, controledwang, angsten en regeltjes. Als zij over de tafel hangt en met luid gekreun pretendeert klaar te komen, gaat er een golf medelijden door mij heen. In de Latijnse muziek zoekt zij naar vrijheid, maar ik zie vooral een meisje dat hunkert naar liefde en totale acceptatie van haar zijn. 

Het is wat ongemakkelijk hoe de opzwepende klanken de ruimte vullen en zij de enige is die door de ruimte beweegt. Door de setting is het voor de bezoekers niet mogelijk hierin mee te gaan en blijft iedereen wat stijfjes zitten. Misschien nodigt Ruigrok ons met Sobremese echter juist uit om met die aangeleerde overtuigingen te breken, op te staan, samen te dansen en even vrij te zijn, zonder enig besef van tijd.

Bron: Theaterkrant

Recent nieuws

Scenefoto Dirty Pigs tijdens Winterkaravaan
Moon Saris

NIEUWE MAKERS VOOR WINTERKARAVAAN 2024 GESELECTEERD

ALKMAAR – Van 22 tot en met 30 december 2024 presenteert Karavaan een gloednieuwe editie van de Winterkaravaan! Voor deze gelegenheid selecteerde Karavaan drie veelbelovende plannen van jonge getalenteerde theatermakers.

Lees verder
Alkmaar Light Festival
Emil de Jong

KAARTVERKOOP GESTART VOOR ALKMAAR LIGHT FESTIVAL

ALKMAAR - Na een succesvolle editie in 2022 met meer dan 18.000 bezoekers, start vandaag de kaartverkoop voor de tweede editie van het Alkmaar Light Festival, die te zien zal zijn op 1 en 2 november. De vorige editie was voortijdig uitverkocht. Karavaan en Cultuur Kartel slaan de handen ineen om Alkmaar te verlichten met een adembenemend programma vol lichtkunst, installaties, en spectaculaire projecties.

Lees verder
Scenefoto BRAS tijdens Grazende Zwaan
Moon Saris

RAUW MUZIEKTHEATER VAN BOT ZET LANDGOED KLEINE VENNEP OP ZIJN KOP TIJDENS GESLAAGD NAZOMERS FESTIVAL GRAZENDE ZWAAN

NIEUW-VENNEP – De achtste editie van het avontuurlijke familietheaterfestival Grazende Zwaan bracht afgelopen weekend een grote diversiteit aan locatietheater en publiek op en om Landgoed Kleine Vennep in Nieuw-Vennep.

Lees verder

Volg ons op social media!

Winkelwagen