THEATERKRANT: “WANHOPIGE PERFORMER ZIET OPLOSSING IN BOERENLEVEN”

Moon Saris

20-05-2023 Bij inloop zie je hem gelijk. Een man, gekleed in een zwart t-shirt en een joggingbroek, loopt afwachtend rondjes door een verlaten industriële, betonnen, grijze ruimte. Theatermaker Rubin van Gent kijkt strak voor zich uit. Er zit hem duidelijk iets dwars.


De Karavaan-voorstelling Bijbelse boeren zou eigenlijk een andere locatie hebben, vertelt Van Gent balend. Het eerste deel van zijn drieluik ‘Boer&Land’ zou spelen in een klein kerkje in Stompetoren, een dorp onder de rook van Alkmaar. Ook het negenkoppig koor dat in het stuk zou voorkomen, zei af. Vol wanhoop vertelt Van Gent hoe hij zijn eerste solovoorstelling nogal anders had voorgesteld.

Of het door de teleurstelling van het voortraject komt is niet helemaal duidelijk, maar ronddraaiend op een draaischijf zingt de performer vervolgens dat hij zichzelf haat. Hij is mislukt. Met een onwijs hoge kopstem vuurt Van Gent zijn sores op het publiek af. ‘Ik las vroeger boeken van Francine Oomen, maar waarom was er nooit een boek van Hoe overleef ik…de hel?!

Omgeven door plantjes, Mariabeelden en een antiek klein orgeltje komen we steeds meer te weten over de performer. Hij werd gedoopt, groeide gelovig op, op een boerderij waar hij tot zijn zestiende woonde. Maar gelooft hij nog steeds? Wie in Hem gelooft, heeft een eeuwig leven. Een eeuwig leven? Van Gent wordt al moe van de gedachte. Een lach schiet door de zaal.

Maar een boer zijn? Dat is misschien wel de oplossing voor het vinden van betekenis voor het bestaan. Om 6 uur ’s ochtends je bed uitkomen en werken. Niet lullen, maar poetsen. En als je dan toch depressief tot in de namiddag in je nest blijft, haalt je familie die een boerderij naast je woont, je er wel uit.

In eerste instantie oogt Bijbelse boeren louter een ego-document. In het eerste kwartier zet Van Gent vooral zijn persoonlijke ellende uiteen en is het echt even zoeken naar de meerwaarde in combinatie met de grote thema’s van boerenleven en religie.

Van Gents spel is dynamisch, fysiek en lekker speels. De liederen die hij zingt zijn ontroerend door zijn sierlijk zoetgevooisde stemgeluid. Hij speelt zichzelf echter zo desperaat en wrevelig, dat het ook weleens wat pathetisch en pretentieus overkomt. Het maakt een verbintenis met de speler toch lastiger.

Daarbij gaan de monologen hier een daar wat van de hak op de tak. Dan gaat het weer over het boerenleven, dan weer over het geloof in engelen. Een directe en misschien ook wel logische koppeling tussen de twee thema’s ontbreekt nét te vaak. En mocht dit laatste een bewuste artistieke keuze zijn, dan pakt het wat ongelukkig uit.

Soms mislukt de eerste pannenkoek. Ondergetekende is zeker nieuwsgierig naar de volgende voorstellingen van de trilogie van Van Gent. Want er schemert zeker talent in de theatermaker en potentie in de thema’s en het onderzoek die hij opvoert. Nu nog een betere pan kopen, om de thematische ideeën wat beter te bakken.

Recent nieuws

MUZIEKTHEATRALE WANDELING OVER STERKE VROUWEN, IN HET KADER VAN INTERNATIONALE VROUWENDAG 

Alkmaar - Van 1 t/m 10 maart speelt de locatietheatervoorstelling ‘Wie de F* is Trijn?’ in Alkmaar, die aansluit bij de gedachten over de vrouw van toen en nu. Deze succesvolle voorstelling is opnieuw te zien in het kader van internationale vrouwendag. Een uitstekende voorstelling als gespreksstarter voor moeder en dochter, voor vrouwen onderling of een eye-opener voor alle mannen op deze wereld.

Lees verder
Bowie Verschuuren

DE 8E EDITIE VAN KARAVAAN FESTIVAL BRENGT MEER DAN 200 VOORSTELLINGEN OP BIJZONDERE LOCATIES IN NOORD-HOLLAND

ALKMAAR - Van 17 tot en met 26 mei vindt de achtste editie van Karavaan Festival plaats in regio Groot Alkmaar. Tien dagen lang is het genieten van het beste locatietheater op de meest bijzondere plekken in regio Alkmaar, van theatrale expedities en bourgondische theateruitjes tot boerendrama en extatische dansconcerten. Het thema van deze editie is #uitdemaat.

Lees verder
Moon Saris

KARAVAAN TREKT MET FESTIVAL SPRINGTIJD JONGE THEATERMAKERS NAAR ALKMAAR

ALKMAAR - Voor het tweede jaar op rij komen jonge theatermakers van 7 tot en met 9 maart naar Theater de Drukkerij in Alkmaar voor het festival Springtijd. Het debuut van het festival was vorig jaar volledig uitverkocht.

Lees verder

Volg ons op social media!