In de schemering

Een concertperformance waarin theater, muziek en literatuur schaamteloos door elkaar vloeien.

Contextprogramma

|

Muziektheater

De schemering wordt vaak in verband gebracht met het halfduister van de achteruitgang en met het schaduwrijke grensgebied van De dood. In noordelijk Europa symboliseren mythes van de godenschemering - het Duitse Gotterdammerung` en het Scandinavische Ragnarok - het melancholieke wegebben van de zonnewarmte in een krachtig beeld van het einde van de wereld en het voorspel tot een nieuwe levenscyclus.  En dit laatste is wat In De Schemering wil bekrachtigen


In De Schemering

Met deze concertperformance reflecteren de musici/acteurs op deze bizarre ’tijd’, op deze historische gebeurtenis van formaat. En dat doen ze met de nodige dosis humor. Want lachen om de vreemde wending die ons toch al vreemde leven ineens kreeg, is de beste manier om de energie te vinden om door te gaan. Covid-19 betekent wellicht het einde van een tijdperk, maar geeft ruimte aan een nieuwe levenscyclus.

In de kranten stonden berichten over de schonere lucht en dieren die de vrijgekomen plekken weer innamen omdat de mensen binnen bleven. Dat fascineert ons. Iets van deze wetenschap en het bewustzijn van de keten en ons aandeel als mens, ons ‘zijn’, integreren we in deze montagevoorstelling. 

In deze absurdistische voorstelling zien we drie mensen, twee mannen en een vrouw die worstelen met emoties en ideeën die te groot zijn om te dragen, waarbij de muziek de spiegel is van een getormenteerd gevoelsleven.

Thematisch keren deze drie personages gevoed door de gevolgen van corona met In De Schemering terug naar de basis: naar de vraag waarom ze theater maken, en wat ze eigenlijk zoeken, zowel bij elkaar als in het theater.

 

Project Geestdrift
In de Schemering is onderdeel van Project Geestdrift: theatrale reuring op ongewone plekken. Een theater-serie in de Doopsgezinde vermaningen in Noord-Holland. Een cocreatie van Karavaan met de doopsgezinde kerkjes. Een contextprogramma is onderdeel van je avond.

In de pers

""Muziektheater als redding in verwarrende tijden,""

★ ★ ★ ★  Theaterkrant

Credits

Tekst: Daniil Charms,, Samuel Beckett, Don Duyns | Accordeon: Oleg Fateev | Acteur/trompet: Hans Dagelet | Altviool: Esther Apituley | Compositie: Hindemith, Janssen,, Weil, Stravinsky, Monk, Rachmaninoff
Onderdeel van

Volg ons op social media!

Neem iemand mee!