Zócalo

Muziektheater met een Latijns-Amerikaans tintje, waarin we op zoek gaan naar verbondenheid.

Op zondagmiddagen in Mexico lopen de lokale pleinen, zócalos, vol met mensen uit alle hoeken en gaten van de stad. Straten worden afgesloten, muzikanten spelen danzones, er wordt samen gedanst, samen gegeten, gelachen, er worden nagels gelakt en knipbeurten gegeven. De zócalo is het hart van de wijk. Hoe anders lijkt dat op de pleinen in Nederland, waar mensen elkaar anoniem passeren met plastic tassen en een telefoon, waar een duif met anderhalve poot aan een vertrapt frietje pikt, waar demonstraties uit elkaar getrokken worden…


In deze voorstelling gaat Marlies Ruigrok op zoek naar hoe dat komt. Op reis door Mexico en Cuba raakte ze gefascineerd door de sociale cultuur daar. Vrolijk, hartelijk, verbonden, ondanks de grote mate van corruptie en criminaliteit in die landen. In de Happy Planet Index scoren Latijns-Amerikaanse landen sky high in klassementen van ’s werelds gelukkigste landen. Wat kunnen wij – uit de klei getrokken Nederlanders – leren van de latino’s, getrokken uit de tierra caliente, de warme grond?

Deze avond van Project Geestdrift zal dan ook in het teken staan van ontmoeting en verbinding.

Marlies studeerde in 2019 af van de Master Muziektheater aan de Fontys. Met haar afstudeervoorstelling AZUL won ze op Festival Boulevard 2019 de Entreeprijs. Daarnaast werd ze in 2020 genomineerd als één van de vijf talenten binnen de &C Talent Academy. Voor Zocaló laat Marlies zich net als voor AZUL inspireren door de Latijns-Amerikaanse cultuur.

Project Geestdrift
Deze voorstelling is onderdeel van Project Geestdrift. Met Project Geestdrift willen we de kleine, mooie kerkgebouwen met een bijzonder programma openstellen en plekken laten zijn voor blikverruiming, verwondering en ontmoeting. In elk programma staat een thema centraal dat ontleent is aan het gedachtegoed van de Doperse Kerk. Deze avond is dat heimwee.

In de pers

"“Met haar ijzersterke stem en haar open spel, waarbij ze de toeschouwer op haar geïmproviseerde plein volop onderdeel van het feest laat voelen, blijft de voorstelling volop boeien.”"

Theaterkrant

Credits

Concept, tekst en zang: Marlies Ruigrok | Coaching, eindregie: Ruut Weissman | Coaching liedteksten: Wietske Loebis | Arrangementen: Boudewijn Ruigrok | Liedteksten: Marlies Ruigrok | Muziek: Marlies Ruigrok, Boudewijn Ruigrok | Trombone en tuva: Peter Keijsers | Gitaar: Andreas Suntrop

Volg ons op social media!